top of page
PERSONVERNERKLÆRING

PERSONVERNERKLÆRING

Personvernerklæring - AutobyXpress 

Vi tar ditt personvern på alvor. All personlig informasjon som samles inn gjennom interaksjonen med AutobyXpress  blir behandlet konfidensielt av oss. Den vil aldri bli solgt, byttet eller på annen måte overført til tredjeparter uten din eksplisitte tillatelse.

Denne delen beskriver hvilken informasjon vi samler inn, hvorfor den samles inn, og hvordan informasjonen kan bli brukt.

Innsamling av Informasjon: For å benytte visse aspekter av vår nettside, kan AutobyXpress / Autoby AS be deg om å dele en viss mengde informasjon. Dette kan inkludere informasjon som er nødvendig for markedsføring (for eksempel ditt navn, e-postadresse og telefonnummer) og preferanseinformasjon. Vi bruker denne informasjonen for å tilby deg tjenester eller forbedre din opplevelse på nettstedet. Vi vil ikke sende "spam", uønsket e-post eller SMS, og vi vil heller ikke dele dine opplysninger med tredjeparter med mindre det er profesjonelt.

Analyse og Sikkerhet: For å bedre forstå hvordan våre kunder bruker nettsiden vår, samler vi inn og analyserer informasjon om våre brukere. Dette inkluderer ting som tidspunkt for besøk på nettsiden, nettlesertype og hvilke sider som besøkes. Ingen personlig eller annen informasjon som kan brukes til å identifisere deg, inkluderes i denne analysen.

Vi logger aktivitet og opprettholder revisjonsspor for bruk av nettsiden(e). Vi bruker denne informasjonen for å oppdage og forebygge svindel og andre ondsinnede aktiviteter.

Samtykke til Kommunikasjon: Når du registrerer din interesse, fullfører en nettbasert spørreundersøkelse eller på annen måte kommuniserer via nettsiden vår, gir du oss uttrykkelig tillatelse og samtykke til å kommunisere med deg angående våre tjenester. Vi lagrer denne informasjonen for å svare på henvendelsen din og opprettholde kommunikasjonen med deg. Du kan når som helst oppdatere denne informasjonen eller trekke tilbake samtykket til å motta ytterligere markedsføringskommunikasjon fra oss.

Elektronisk Kommunikasjon: Når du besøker nettsiden vår eller sender oss e-post, kommuniserer du elektronisk med oss. Du samtykker i å motta kommunikasjon fra oss elektronisk. Vi vil kommunisere med deg via telefon, e-post eller ved å legge ut meldinger på vår hjemmeside. Du godtar at alle avtaler, meldinger, informasjon og annen kommunikasjon som vi gir deg elektronisk, oppfyller ethvert krav om at slik kommunikasjon skal være skriftlig.

Informasjonskapsler: Vår nettside kan bruke "cookies" for å forbedre brukeropplevelsen. Du kan velge å angi i nettleseren din at du vil avvise informasjonskapsler eller motta varsler når informasjonskapsler sendes. Vær oppmerksom på at visse deler av nettsiden kanskje ikke fungerer som de skal hvis du gjør dette.

Ansvarsfraskrivelse: Vi tar intet ansvar for innholdet på andre nettsteder som vi har lenker til. Vi skal ikke være ansvarlig for tap eller skade som kan oppstå som følge av bruk av informasjon som finnes på denne nettsiden.

Opphavsrett: Med mindre annet er angitt, tilhører materialet på vår nettside AutobyXpress / Autoby AS. Ingen deler av dette nettstedet kan kopieres, utføres offentlig, kringkastes eller tilpasses uten vår skriftlige tillatelse.

Kontakt oss: Hvis du har spørsmål angående denne personvernerklæringen, driften av nettsiden eller din kontakt med nettsiden, vennligst kontakt oss på kontaktopplysningene oppgitt på vår nettside.

Alt som er nevnt gjelder også for kunder som har kjøppt bil eller solgt bil av oss.

Kjøpsvilkår hos AutobyXpress

1.1

Standard Kjøpsvilkår for Kjøretøy - AutobyXpress As

Ved inngåelsen av denne avtale om kjøp av kjøretøy fra Autoby AS, erklærer kjøperen seg innforstått med og aksepterer at transaksjonen er underlagt de detaljerte vilkårene og betingelsene som er spesifisert i de vedlagte dokumentene, samt vilkårene opplyst i Autoby AS' salgslokaler og på deres nettside.

Våre biler er fra Godtbruktbil - Vi er en Godtbruktbil-forhandler og selger for det meste eldre biler med høy komfortstandard. Alle våre biler som ikke har nybilgaranti i mer enn 5 år, går under våre vilkår for Godtbruktbil Outlet-konseptet.

Vi tilbyr forskjellige gode garantivilkår fra tredjepartspartnere som kan beskytte deg mot eventuelle feil og mangler som kan forekomme. Vi anbefaler deg å kjøpe denne beskyttelsen. Alle våre kunder har også mulighet til å prøvekjøre bilen opptil 24 timer. Se resten av vilkårene under alt under 1.2 og 1.3:

1.2 Godtbruktbil Standard Kjøpsvilkår & Outlet Konsept

1. Forbrukerkjøpsloven - avtalen Kjøperen bekrefter ved sin underskrift å ha gjort seg kjent med og godtar nedenstående vilkår og det som følger av selve kjøpekontrakten. Kjøretøyet selges fri for heftelser. Den av partene som påberoper seg avtaler utenom den skriftlige kontrakt eller vilkårene har bevisbyrden for dette. For øvrig får forbrukerkjøpslovens bestemmelser anvendelse på forholdet mellom Kjøper og Selger.

 

2. Forbrukerkjøp - næringskjøp Har Kjøperen gitt uriktige opplysninger om sin forbrukerkjøperstatus og kjøretøyet i hovedsak ikke skal være til personlig bruk for Kjøperen, hans husstand eller omgangskrets, eller til deres personlige formål ellers, er kjøpet ikke å anse som et forbrukerkjøp og Kjøpsloven vil få anvendelse.

Ved inngåelsen av denne avtale om kjøp av kjøretøy fra Autoby AS, erklærer kjøperen seg innforstått med og aksepterer at transaksjonen er underlagt de detaljerte vilkårene og betingelsene som er spesifisert i de vedlagte dokumentene, samt vilkårene opplyst i Autoby AS' salgslokaler og på deres nettside.

Kjøpet underlegges de betingelser som fremkommer i dokumenter, salgslokaler, via telefon eller på nettsiden. Bilen selges som den er, noe som betyr at kunden har lest, forstått og akseptert de særlige avvikene. Valg av bruktbilgaranti fra Fragus/Mobility eller Auto Concept underlegges deres vilkår, noe som kan minimere risiko ved kjøp av en godt bruktbil. Uansett gjelder fortsatt våre vilkår og kjøpskontrakten, Godtbruktbilbil konseptet for denne kjøretøy

Selv om det skulle oppstå feil ved kjøretøyet innenfor reklamasjonsfristen, er kjøper klar over at dette ikke automatisk anses som en kjøpsrettslig mangel. Feilen må ha vært til stede ved leveringen, da selger kun kan holdes ansvarlig for feil som var til stede ved risikoens overgang (leveringen), jf. forbrukerkjøpsloven §§ 18, 14 og 7. Dersom det kan legges til grunn at feilen var til stede ved leveringen, skal det vurderes om kjøretøyet er i dårligere stand enn hva kjøper objektivt sett kunne forvente, jf. NOU 1993:27 s. 122. Opplysninger om kjøretøyet finnes i egen kontrakt, avtale og vilkår.

Informasjon om servicehistorikk, besiktigelse, kjente feil ved bilmodellen og eventuelle tidligere skader er gitt. Garanti leveres av tredjepart, og tilstandsrapport tilbys. Ved å signere dette har kunden bekreftet å ha lest og forstått kjøpsvilkår, særlige avvik, risiko ved kjøp av et brukt kjøretøy og vårt kjøpskonsept. Dersom kjøper ikke foretar en tilstandsrapport, aksepterer kjøper at eventuelle feil som ville blitt oppdaget ved en tilstandsrapport, ikke kan gjøres gjeldende som en mangel ved en senere anledning, jf. fkjl. § 16 tredje ledd. Dette gjelder kvitteringer, servicehefte, komplett servicehefte, EU-godkjent, heftelser, felg og dekk, nøkler. Historikk er ukjent med mindre noe annet er spesifisert. Kjente problemer er gjennomgått med kunden.
Sommer og vinter felg og dekk, nøkkel, feil ved bilen, rust, er k kjent med og har sett disse, ved prøvekjøring, digitalt prøvekjøring, ekstra bilder som er forespurt.Kjøper har som forbruker rett til å avbestille før leveringen av kjøretøyet finner sted. Ved avbestilling har selger rett til erstatning for tap som følge av avbestillingen, jf. fkjl. § 41 første ledd. Det er avtalt et avbestillingsgebyr på 10 % av bilens kjøpesum, jf. fkjl. § 41 annet ledd. Gebyret forfaller til betaling 14 dager etter at kjøper har avbestilt. For innbyttebil gjelder en egen avtale hvor forhandler kjøper innbyttebilen. Biler eldre enn fem år eller med mer enn 50 tusen km selges gjennom vårt Godtbruktbil Outlet-konsept på grunn av begrenset historikk og potensielle skjulte feil. (Som den er uten rett til å reklamere på feil)Skjema/ Vilkår for Servicehistorikk (a): Kjøperen er informert om bilens servicehistorikk.
Det er informert om eventuelle ombygginger av kjøretøyet.(en del av kontrakten er også lest, gjennomgått og forstått ved å signere dette. Dersom Kjøper ikke gjør dette har Kjøper akseptert at dersom det i fremtiden skulle fremkomme
informasjon om at bilen har vært trimmet/kollisjonssak det/kondemnert, så vil dette ikke hatt
innvirkning på kjøpet, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 bokstav b. Gjennom sin signatur aksepterer Kjøper bilens utstyr opp mot annonsen og kan da senere ikke gjøre, Dersom Kjøper ikke gjør dette har Kjøper akseptert at en eventuell manglende opplysning om ombygging ikke har hatt innvirkning på kjøpet, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 bokstav b.
gjeldende som mangel et eventuelt avvik fra Finn-annonse og bilens faktiske utstyr ettersom Kjøper da
burde vært kjent med dette, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 tredje ledd. 
Ved å signere dette dokumentet bekrefter kjøper å ha lest, forstått og akseptert kjøpsvilkårene, inkludert de særlige avvikene og risikoene ved kjøp av et brukt kjøretøy, samt vårt kjøpskonsept. og For det tilfelle Kjøper benytter seg av innbyttebil som betalingsmiddel ref. pkt. 3 vil dette punkt 8
utgjøre en egen avtale hvor Forhandler kjøper innbyttebilen.(egen kontrakt)

Biler under over 8 gamle el. Biler med høy km stand over 120 000 er en del av vårt outlet sortiment.

Standard VIlkår og våre kontrakter for disse bilene:

Kjøpet skjer ellers på de betingelser som er opplyst i vedlagt dokument og/eller slått opp i salgslokaler, telefon eller selgers nettside. Sikkerhetsinnretninger følger bilens produksjonsdato om ikke annet er angitt under spesielle vilkår. Bilen selges for øvrig som den er uten garanti og rett til reklamasjon,Kjøper velger å kjøpe eller få med BRUKTBILGARANTI FRA AUTOCONCEPT/FRAGUS/MOBILITY DA GJELDER DET KUN TREDJEPARTS GARANTIVILKÅR, iBlen selges fortsatt som den er fra Autoby AS / Autobyxpress.no. Uten untakk. Biler over 10 år gamle med høy kilometerstand er i vårt outlet-sortiment: Rimeligere biler med høyere risiko. Det samme gjelder biler som kunden velger å kjøpe usett på grunn av kampanjen. Bilen har ikke garanti for slitasjedeler, rust, garanti for skjulte feil og mangler, eller bruktbilgaranti fra oss. Kunden har mulighet å ta med seg bilen inntil 24 timer for å prøve kjøre bilen eller ta en ekstra sjekk før kjøp. Det sier vi ALLTID JA TIL. med mindre noe annet er spesifisert i kontraken. Spesielt VAG, Tyske biler,Toyota, Volvo og amerikanske og europeiske biler generelt har rust etter 10 år i understellet. Og feil vil forekommer. motor og girkasse, oljeforbruk og lekkasjer, registerreim/kjede, turbo, dempere, bremser, 4wd/2wd driften, fjæring(alle slitasje deler av bilen) er undersøkt av godt av kjøper, og feil kan forekomme når som helst på denne bilen. Kjøper har sett begge hjulsett før/ved avhenting av kjøretøyet og har godkjent disse. Ved Henting - og Levering og  kontraktsbrudd tilkommer det et bruddgebyr på 20 % av salgssummen. Kjøpt usett/ fjern salg 8 % På grunn av alder og kilometerstand, samt reduksjon i pris vår outlet-sortiment, må kjøper regne med at bilen ikke er ny og at feil kan oppstå når som helst, store eller små. Det er kjøpers ansvar å vedlikeholde/sjekke registerreim, motor- og girkasseolje, og andre slitasjedeler i bilen etter henting. Noen av våre biler kan ha vært brukt-importert, lakkert eller lignende på et tidligere tidspunkt - dette kan undersøkes via instanser som vegvesen.no. Annonsen kan være mangelfull og ufullstendig. Fullstendig salgsinformasjon og opplysninger i henhold til opplysningsplikt gis direkte fra selger. For nyere biler, se egne vilkår på vår nettside. Kjøper bekrefter ved sin underskrift å ha gjort seg kjent med og forstått vilkår på våre nettsider, i våre lokaler og i kontrakten, og godtar disse. Bedre vilkår og lengre garantivilkår kan minimere risiko ved kjøp av en godt brukt bil. Dette har vi tilbudt kunden.

Kjøperen erkjenner at bilen er en bruktbil og at feil kan forekomme. Kjøperen har prøvekjørt og undersøkt bilen og er innforstått med at bilen ikke kommer med noen form for nybilgaranti, slitasjegaranti, eller garanti for skjulte feil og mangler. Rust i understellet eller på andre deler av bilen, som kan skyldes veisalting i vinterperioden i Norge eller bilens alder, er også inkludert i denne forståelsen.

Dette er fastsatt. forutsatt at disse feilene ikke skyldes uaktsom bruk eller manglende vedlikehold fra kjøperens side. At for eksempel registerreim er kjøperens sitt ansvar å sjekke ved kjøp.

Det bemerkes at enkelte biler kan ha en historie som inkluderer tidligere bruk-importering, lakkering, eller tilsvarende prosesser. Detaljer angående slike forhold kan undersøkes via relevante offentlige instanser eller vegvesen.no. Informasjon i annonser kan være ufullstendig, og fullstendig informasjon om bilens tilstand og historikk gis direkte fra Autoby AS.

Ved å undertegne kontrakten ved kjøp bekrefter kjøperen sin forståelse og sitt samtykke til alle ovennevnte vilkår og betingelser.

Autoby AS forbeholder seg retten til å vurdere hvert tilfelle individuelt og kan velge å redusere dette gebyret i tilfeller der bilen opplever alvorlige feil som motor- eller girkassehavari etter 3 dager fra kjøpsdatoen, Dette er fastsatt. forutsatt at disse feilene ikke skyldes uaktsom bruk eller manglende vedlikehold fra kjøperens side. At for eksempel registerreim er kjøperens sitt ansvar å sjekke ved kjøp.

Det bemerkes at enkelte biler kan ha en historie som inkluderer tidligere bruk-importering, lakkering, eller tilsvarende prosesser. Detaljer angående slike forhold kan undersøkes via relevante offentlige instanser eller vegvesen.no. Informasjon i annonser kan være ufullstendig, og fullstendig informasjon om bilens tilstand og historikk gis direkte fra Autoby AS.

Ved å undertegne kontrakten ved kjøp bekrefter kjøperen sin forståelse og sitt samtykke til alle ovennevnte vilkår og betingelser.

 Gjelende fra 01.01.2024 

Vi setter høyt pris på din tillit og ønsker å sikre at du føler deg helt trygg på ditt bilkjøp. Derfor er vi mer enn glade for å oppfordre til en NAF-test på våre biler, utført for din egen regning. For å gi deg all den tid og fleksibilitet du trenger, tilbyr vi deg muligheten til å prøvekjøre bilen i opptil 24 timer. Dette gir deg rikelig med anledning til å foreta nødvendige undersøkelser og, om du ønsker det, arrangere en NAF-test til din fulle tilfredsstillelse – alt på din egen bekostning. Vår prioritet er å støtte deg gjennom kjøpsprosessen, og vi er her for å sikre at du kan ta en velinformert beslutning med fullstendig trygghet. La oss arbeide sammen for å finne din ideelle bil, med klarhet og tillit!

1.3Salgs- og leveringsvilkår Forbrukerkjøp Outletkonsept - Godt Bruktbil konsept

 

Kjøretøyet selges gjennom vårt Outlet-konsept. Dette innebærer at Forhandler har begrenset informasjon om kjøretøyet og dets tidligere historikk. Med bakgrunn i dette og at kjøretøyet sannsynligvis har enkelte skjulte feil har vi valgt å selge bilen gunstig og rimeligere enn hva vi normalt ville oppnådd i pris for tilsvarende kjøretøy.
1. Forbrukerkjøpsloven - avtalen Kjøperen bekrefter ved sin underskrift å ha gjort seg kjent med og godtar nedenstående vilkår og det som følger av selve kjøpekontrakten. Kjøretøyet selges fri for heftelser. Den av partene som påberoper seg avtaler utenom den skriftlige kontrakt eller vilkårene har bevisbyrden for dette. For øvrig får forbrukerkjøpslovens bestemmelser anvendelse på forholdet mellom Kjøper og Selger.

2. Forbrukerkjøp - næringskjøp Har Kjøperen gitt uriktige opplysninger om sin forbrukerkjøperstatus og kjøretøyet i hovedsak ikke skal være til personlig bruk for Kjøperen, hans husstand eller omgangskrets, eller til deres personlige formål ellers, er kjøpet ikke å anse som et forbrukerkjøp og Kjøpsloven vil få anvendelse.

3. Kredittkjøp med salgspant Dersom Kjøperen gis kreditt for kjøpesummen eller noen del av denne, har Selgeren salgspant i kjøretøyet med utstyr og tilbehør som nevnt i denne kontrakt inntil hele kredittkjøpsprisen er betalt. Kjøperens undertegner senest ved kjøretøyets levering kredittkjøpskontrakt for motorkjøretøyer og betalingsdokumenter. Kjøperen betaler kredittkostnader, herunder for kredittrisiko eventuelt dekket ved forsikring av tredjemanns interesse, fullstendig vognskadeforsikring samt trafikkforsikring. Dersom den alminnelig lånerente (markedsrenten) reguleres opp eller ned i perioden mellom denne kontrakts underskrift og utstedelse av kredittkjøpskontrakt og dette forhold får innvirkning på kredittkostnadene som skal betales av kjøperen, blir disse å endre tilsvarende. Foretar myndighetene endringer i lov eller forskrift som regulerer kredittkjøp og dette får virkning for det som er avtalt i denne kontrakt m.h.t. kredittid, kontantbeløp, kredittbeløp eller kredittkostnader, blir kontrakten å endre tilsvarende.

4. Outlet Kjøper er kjent med at kjøretøyet selges rimelig gjennom Outlet-konseptet og at det må påregnes at det kan foreligge skjulte feil og mangler ved kjøretøyet. Kjøper er kjent med denne risiko og er oppfordret til å foreta en egen tilstandsrapport av kjøretøyet for levering finner sted. Dersom Kjøper ikke foretar en tilstandsrapport av kjøretøyet bekrefter Kjøper ved sin signatur at Kjøper er kjent med at en senere tilstandsrapport av kjøretøyet mest sannsynlig vil inneholde flere momenter som må/bør utbedres – og Kjøper aksepterer å overta denne risiko. Selger kjenner ikke til kjøretøyets tidligere historikk og bruk, ut over det som fremgår av offentlig tilgjengelige opplysninger på Statens vegvesen. Selger kjenner ikke til om fabrikantens serviceintervaller er fulgt eller om og eventuelt når ordinære slitasjekomponenter som f.eks. dekk, bremseskiver/klosser, registrerreim etc. er byttet.

5. Mangler og reklamasjoner Ettersom kjøretøyet er et brukt kjøretøy er Kjøper kjent med at kjøretøyet kan ha skjulte feil og mangler. Kjøperen har reklamasjonsrett i 2 eller 5 år regnet fra leveringstidspunktet, jf. fkjl. § 27 (Absolutt reklamasjonsfrist). Kjøperen plikter likevel å reklamere innen rimelig tid etter at Kjøper oppdaget eller burde ha oppdaget feilen, dvs. normalt senest innen 2 måneder. (Relative reklamasjonsfrist). Dersom Kjøperen ikke reklamerer innen fristen tapes kravet, jf. fkjl. § 27 fjerde ledd. Selger er imidlertid kun ansvarlig for feil som var til stede ved leveringen, jf. fkjl. § 14 sml. § 7 og 18. Dersom det oppstår feil ved kjøretøyet som ikke kan tilbakeføres til leveringstidspunktet, anses ikke mangel å foreligge i forbrukerkjøpslovens forstand. / Reklamasjoner som er i selgers forbehold kan ikke reklameres når kjøper er opplyst hva slags feil som er i bilen og som vil forekomme. 

Det vil gå da under vår Outlet vilkår. Punkt 4.

6. Avhjelp Ved mangler kan Kjøperen kreve at Selgeren for egen regning retter en mangel dersom dette kan skje uten å volde Selgeren uforholdsmessige kostander, jf. fkjl. § 29. Selv om Kjøper ikke krever det har også Selgere rett til å rette en mangel eller å foreta omlevering, jf. fkjl. § 29 tredje ledd. Eventuell retting av mangel foretas av Selgeren eller gjennom Selgers representant. Dersom Kjøper igangsetter utbedring uten varsel til Selger, blir Kjøper selv ansvarlig for alle kostnader som overstiger det beløp som Selger selv kunne fått utbedret mangelen for. Kjøperen kan ikke kreve erstatning hos Selger eller dennes hjemmelsmenn for indirekte tap, herunder avsavn av kjøretøyet, som følge av mangel.

7. Tvister Partene er ved en eventuell tvist enige om å forsøke og løse saken i minnelighet. Kjøpekontrakten anses å være inngått ved selgers forretningssted.

 

Vilkår: Kjøper er kjent med at det alltid vil være en risiko ved kjøp av et brukt kjøretøy. Bakgrunnen for denne risikoen er i hovedsak, men ikke alene, knyttet til bilens alder og kjørelengde. Andre risikofaktorer kan være tidligere eier(e)s bruk, klimatiske forhold der hvor bilen er oppbevart/parkert samt en rekke andre forhold. Kjøper har i henhold til forbrukerkjøpsloven en reklamasjonsrett på 2 eller 5 år, jf. § 27 annet ledd. Selv om det skulle oppstå feil ved kjøretøyet innenfor reklamasjonsfristen er Kjøper klar over at dette ikke automatisk er å anse som en kjøpsrettslig mangel. For det første må feilen det reklameres over ha vært til stede ved leveringen ettersom Selger kun kan holdes ansvarlig for feil som var til stede ved risikoens overgang (leveringen), jf. forbrukerkjøpsloven §§ 18, 14 og 7. Dersom det kan legges til grunn at feilen var til stede ved leveringen skal det deretter foretas en vurdering av hvorvidt kjøretøyet er i dårligere stand enn hva Kjøper objektivt sett kunne forvente, jf. NOU 1993:27 s. 122. Opplysninger om kjøretøyet a) Servicehistorikk Kjøretøyet har tidligere hatt flere eiere enn Selger. Selger kjenner derfor ikke til om bilens serviceintervaller i henhold til fabrikanten er fulgt. Alle kjente opplysninger om bilens servicehistorikk fremgår av bilens servicehefte, men ut over det kan Selger ikke holdes ansvarlig dersom det viser seg at bilens servicehistorikk ikke er overholdt. b) Vanlig slitasje og skjulte feil Som ved alle brukte gjenstander vil bruk over tid mest sannsynlig føre til slitasje og feil som må/bør utbedres. Selger kjenner ikke til noen feil ved kjøretøyet utover de som er oppgitt i kjøpekontrakten, eventuelt i vedlagte tilstandsrapport (hvis aktuelt), tidligere eiers opplysninger slik disse fremgår av skjema (hvis aktuelt)). Selger har ikke foretatt en nærmere undersøkelse av kjøretøyet – annet enn en visuell besiktigelse av kjøretøyet innvendig og utvendig, samt av motorrom. I tillegg er bilens sentrale komponenter funksjonstestet og funnet i orden. Kjøper er oppfordret til å foreta en tilstandsvurdering av kjøretøyet gjennom f.eks. NAF før bindende Kjøpsavtale inngås, slik at Kjøper får avdekket de feil som kan foreligge. Kjøper aksepterer at dersom han unnlater å få kjøretøyet undersøkt, så vil feil som eventuelt ville ha blitt oppdaget av NAF ikke kunne gjøres gjeldende som en mangel.

 

Det er Selgers erfaring at kjøretøy med en alder og km-stand som kjøpsobjektet i denne sak sannsynligvis vil få flere anmerkninger/reparasjonsbemerkninger ved en gjennomgang fra f.eks. NAF. Kjøper må derfor kunne forvente at bilen vil få merknader hos NAF eller lignende ved f.eks. neste EUkontroll eller ved en test. Selger anslår videre av erfaring at det vil koste et ikke ubetydelig beløp å sette kjøretøyet i slik stand at kjøretøyet ikke vil få anmerkninger ved en NAF-test. Eksempler på feil som kan forventes å foreligge på et kjøretøy med slik alder og km-stand er slitte bremseskiver/klosser, spissing, clutch, svinghjul, AC, oljeforbruk, oljesvetting og rust. Listen er ikke uttømmende. Denne risikoen er Kjøper herved informert om og risikoen aksepteres av Kjøper. Kjøper er innforstått med at man mest sannsynlig må bekoste bilen et ikke ubetydelig beløp for at den skal kunne gjennomgå en test hos f.eks. NAF uten noen merknader. Kjøper har hatt full anledning til å besiktige og prøvekjøre kjøretøyet forut for kjøpet. c) Besiktigelse og kontroll av kjøretøyet Kjøper bekrefter gjennom sin signatur å ha foretatt funksjonstester av alle komponenter som fysisk kan undersøkes på kjøretøyet, besiktiget motorrommet, besiktiget lakkeringen over hele bilen og visuelt besiktiget bilen for rust. Kjøper har videre hatt anledning til å ta med seg medhjelper og/eller en person som er fagkyndig på bil/mekanikk e.l. for nærmere undersøkelser. d) Annonsert utstyr Videre har Kjøper foretatt en gjennomgang av annonsert utstyr opplyst om i Finn-annonse/annen salgsannonse for å forsikre seg om at dette fungerer og at bilen faktisk har alt utstyr som er opplistet i salgsannonsen. Gjennom sin signatur aksepterer Kjøper bilens utstyr opp mot annonsen – og kan da senere ikke gjøre gjeldende som mangel et eventuelt avvik fra Finn-annonse og bilens faktiske utstyr ettersom Kjøper da burde vært kjent med dette, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 tredje ledd.

Eu kontroll kan sjekkes på vegvesen.no og kan være feil i våre annonse.

Kjøper er imidlertid innforstått med at denne godkjenningen ikke innebærer at kjøretøyet automatisk vil bli godkjent ved neste kontroll. Kjøper er kjent med at kjøretøyet, som følge av kjørt distanse etter siste EU-kontroll, med all sannsynlighet vil få bemerkninger ved neste EU-kontroll. Kjøper er også kjent med at EU-kontrollen ikke innebærer en generell kvalitetskontroll av kjøretøyet ettersom en EU-kontroll er begrenset til en kontroll av enkelte, myndighetsbestemte krav. EUkontrollen kan således ikke erstatte en tilstandsvurdering fra f.eks. NAF eller annet autorisert verksted.

f) Kjente feil ved bilmodellen Selger har gjort Kjøper kjent med at denne bilmodellen historisk sett har hatt noen svakheter.

( Dette vil bli spesifisert i kontrakten)

Selger har ikke funnet noen feil knyttet til ovennevnte, men Kjøper er spesielt oppfordret til å foreta en egen undersøkelse av de feilene som er nevnt og det er i den forbindelse signert en egen avtale med avtalte avvik. g) Trimming og eventuelle tidligere skader I følge statistikk og Selgers erfaring er et ikke ubetydelig antall kjøretøy i Norge trimmet eller tidligere kondemnert, uten at det er opplyst om det fra tidligere salgsledd for dette kjøretøyet. Kjøretøyet er i dag offentlig godkjent og Selger har ingen mistanke om at dette kjøretøyet er trimmet eller tidligere kollisjonsskadet, men dette kan ikke utelukkes. Kjøper oppfordres således om å ta kontakt med NAF for en tilstandsrapport før kjøpet – også for å avdekke om bilen tidligere kan ha vært kollisjonsskadet og/eller trimmet. Dersom Kjøper ikke gjør dette har Kjøper akseptert at dersom det i fremtiden skulle fremkomme informasjon om at bilen har vært trimmet/kollisjonssak det/kondemnert, så vil dette ikke hatt innvirkning på kjøpet, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 bokstav b. KJØPEKONTRAKT FOR BRUKTBIL B

h) Ombygging Bilen er offentlig godkjent innenfor sin klasse, men Selger kjenner ikke til om bilen tidligere har vært ombygd fra en annen kjøretøygruppe. For det tilfelle det senere skulle vise seg at kjøretøyet har vært ombygd fra klasse 210 (Buss), 311 (varebil klasse 2), 312 (Varebil begravelsesbil), 314 (Varebil klasse 1), 315 (Varebil klasse 2) til klasse 101 (personbil), eller annen kode har Kjøper akseptert at man ikke anser dette som en mangel. Kjøretøyet er i dag offentlig godkjent. men Kjøper er oppfordret til å ta kontakt med Statens vegvesen for selv å undersøke om bilen har vært ombygd. Dersom Kjøper ikke gjør dette har Kjøper akseptert at en eventuell manglende opplysning om ombygging ikke har hatt innvirkning på kjøpet, jf. forbrukerkjøpsloven § 16 bokstav b.

Avvik og selgers forbehold som har gitt vil bli spesifisert i kontrakten.

om selger har ikke funnet noen feil knyttet til ovennevnte, men Kjøper er spesielt oppfordret til å foreta en egen undersøkelse av de feilene som er nevnt og det er i den forbindelse signert en egen avtale med avtalte avvik.

Ved garanti er denne levert av tredjepart: Autoconcept eller Fragus / Mobility.

 

Krav under garantien vil det være garantileverandør som står ansvarlig for, jf. fkjl. § 18 a

- VI SIER ALDRI NEI TIL AT KUNDEN TAR EN TILSTANDRAPPORT AV BILEN OG VI BER ALLE VÅRE KUNDER Å TA TILSTANDS RAPPORT AV BILEN FØR KJØP.

Kunden kan da ikke klage for eventuelle feil og mangler etter kjøp av bilen. og vi aksepterer ikke feil som oppdager etter kjøp av bilen.

7. Avbestilling Kjøper har som forbruker rett til å avbestille før leveringen av kjøretøyet finner sted. Dersom kjøper benytter seg av denne retten har selger rett til erstatning for tap som følge av avbestillingen, jf. fkjl. § 41 første ledd. I den anledning er det avtalt et avbestillingsgebyr på 8 % av bilens kjøpesum, jf. fkjl. § 41 annet ledd. Gebyret forfaller til betaling 14 dager etter at kjøper har avbestilt

 

 

 

8. Evt. innbyttebil

Forbehold: Partene er enige om at innbytteprisen er foreløpig og at Forhandler innen 7 dager etter å ha overtatt/ mottatt bilen skal undersøke bilen hos Partene er videre enige at dersom verkstedet oppdager feil ut over det som er kjent og som skyldes unormal slitasje, defekter, feilkoder som anses reell, eller at bilen vil bli underkjent ved EU-kontroll, så skal det gjøres et fradrag i innbytteprisen tilsvarende det beløp det vil koste å utbedre feilen(e). I den forbindelse er partene enige om at verkstedet, med bindende virkning for begge parter, avgjør hva som anses å utgjøre unormal slitasje og/eller defekter. Det er videre avtalt at fradragets størrelse skal settes til det beløp verkstedet oppstiller for å utbedre feilen(e). Merverdiavgift belastes imidlertid ikke selger. Forhandler må fremsette et eventuelt krav om reduksjon i innbyttepris innen 14 dager etter at bilen er overtatt av Forhandler. Selger av bilen er ved et slikt krav forpliktet til å innbetale beløpet til Forhandler sin konto innen 14 dager. Dersom Forhandler ikke fremmer et krav innen 14 dager tapes kravet. Dersom undersøkelsen av bilen viser at utbedringskostnaden overstiger 25 % av opprinnelig fastsatt innbyttepris, har begge parter rett til å heve kjøpet av innbyttebilen. Slik hevings erklæring må fremsettes innen 7 dager regnet fra det tidspunkt kostnaden var kjent. Dersom ingen av partene krever heving foretas et fradrag i innbytteprisen som nevnt over

Dersom kjøretøyet ikke leveres med tilstandsrapport er kjøper gjennom dette gjort kjent med at selger ikke har foretatt en nærmere kontroll av bilens tilstand og kjøper oppfordres til å gjøre dette selv forut for et kjøp. Dersom kjøper ikke foretar en tilstandsrapport aksepterer kjøper at eventuelle feil som ville blitt oppdaget ved en tilstandsrapport ikke kan gjøres gjeldende som en mangel ved en senere anledning, jf. fkjl. § 16 tredje ledd.

 

Tillegg til kjøpekontrakt / selgers forbehold
Kjøperen bekrefter ved sin underskrift å ha gjort seg kjent med og godtar nedenstående vilkår og det som følger av selve kjøpekontrakten

Gitt bilens alder / kilometerstand / øvrig tilstand, samt kjente feil med modellen tar selger forbehold om selgers forbehold

Bildene er ment som illustrasjoner og skal ikke oppfattes som nøyaktige representasjoner av bilen. Vær oppmerksom på at bildene er retusjerte og redigerte, og kan inneholde unøyaktigheter

Forbrukeren er særskilt opplyst om at de nevnte forhold som selger har opplyst om, representerer avvik. Kjøper er oppfordret til å undersøke innholdet i og omfanget av avvikene forut for signering av kjøpekontrakten. Kjøper aksepterer ved sin signatur avviket/ene, og påtar seg faktisk og økonomisk ansvar knyttet til disse.

Tilbudet som er gitt - Vi forbeholder oss retten til å trekke tilbake tilbudet.

Forventninger og Vanlige Avvik: Volvo, Ford, Volkswagen, Bmw, Toyota, Vag, Audi, Peugeot, Citroen og FIat

  • Feil og Reparasjoner: Gitt alderen og brukshistorikken til bilene, må kjøpere være forberedt på at feil kan oppstå etter kjøp. Det er viktig å ha realistiske forventninger til bilens tilstand og forstå at ytterligere vedlikehold eller reparasjoner kan være nødvendig.

  • Slitasje: Naturlig slitasje er å forvente, spesielt for biler med høy kilometerstand eller de som er over 12 år gamle.

  • Tidligere Skader: Biler kan ha blitt reparert etter tidligere skader eller ulykker, og fullstendig historikk er ikke alltid tilgjengelig.

  • Manglende Deler eller Tilbehør: Noen biler kan selges uten visse deler eller tilbehør.

  • Garantibegrensninger: Tilbudt garanti kan ha spesifikke begrensninger og dekker ikke nødvendigvis alle typer feil eller skader.

  • Importerte Biler: Importerte biler kan ha forskjeller i spesifikasjoner sammenlignet med modeller opprinnelig solgt i Norge.

  • Motor og girkassefeil: Disse kjernekomponentene kan være utsatt for slitasje eller feil, spesielt på biler med høy kilometerstand.

  • Oljeforbruk og lekkasjer: Noen biler kan oppleve økt oljeforbruk eller lekkasjer fra motor eller andre systemer.

  • Registerreim/kjede: Feil eller slitasje på disse delene kan føre til alvorlige motorskader.

  • Turbofeil: Turbo-ladede biler kan oppleve feil som reduserer motorytelsen eller krever kostbare reparasjoner.

  • Dempere og bremser: Slitasje på dempere og bremser er normalt, men disse komponentene er kritiske for bilens sikkerhet.

  • 4wd/2wd-driften: Problemer med bilens drivlinje, inkludert 4wd- og 2wd-systemer, kan påvirke kjøreegenskapene.

  • Fjæring: Slitasje eller feil på fjæringssystemet kan påvirke kjørekomfort og håndtering.

  • Svinghjul: Slitasje eller feil på svinghjulet, spesielt på biler med manuell girkasse eller visse typer automatgirkasser, kan føre til vibrasjoner, støy eller problemer med giring.

  • Rust vil potensielt oppstå dersom bilen ikke vedlikeholdes riktig, og dette gjelder spesielt for merker som Volvo, Ford, VAG (Volkswagen Audi Group), og Subaru. Dette er en vanlig problemstilling for alle biler som er utsatt for salt på veiene her i Norge. For å motvirke rustdannelse, anbefaler vi derfor rustbehandling av understellet, som tilbys for kun 3990,- gjennom en av våre samarbeidspartnere. Våre samarbeidspartnere kan tilby garantier for et rustfritt understell i opptil 10 år. Det er viktig å merke seg at disse vilkårene tilhører de eksterne bedriftene som utfører behandlingen, og ikke direkte fra oss.

Etter kjøpet er det kjøperens ansvar å vedlikeholde bilen, samt å sjekke for eventuelle feil og mangler som kan komme i senere tidspunkt. Vi har ikke noe juridisk ansvar for bilen etter salget på bilene som ble solgt som den er - etter prøvekjøring og bestigelse - og uten reklamasjonsrett.  Men for å sikre våre kunders trygghet og tilfredshet, gir vi alltid muligheten til å utføre en NAF-sjekk av våre biler på kjøperens regning. Dette er noe vi sterkt anbefaler, spesielt hvis du føler deg usikker.

Dessverre er det for kostbart for oss å sende og grundig undersøke hele bilen for feil og mangler når bilen allerede er priset lavt. Derfor anbefaler vi alltid våre kunder å kjøpe en bruktbilgaranti. Dette er for å minske risikoen for eventuelle feil som kan oppstå etter kjøpet. En slik garanti kan gi en ekstra trygghet og bidra til å redusere bekymringer knyttet til uforutsette reparasjoner og vedlikehold.

Avvik på våre biler som kan forekomme.

Når det gjelder kjente feil og avvik på biler, varierer disse avhengig av merke, modell, alder og hvordan bilen har blitt vedlikeholdt.  Avvik som kan forekomme på en bil etter 5 år:

  1. Motorproblemer: Kan inkludere oljelekkasjer, tette innsprøytningsdyser, overoppheting eller slitasje på motorinterne komponenter.

  2. Girkassefeil: Automatiske girkasser kan oppleve forsinket girskifte, mens manuelle girkasser kan ha slitte synkronringer eller clutchproblemer.

  3. Elektriske feil: Problemer med bilens elektriske system, inkludert feil på batteri, alternator, starter eller elektriske vinduer.

  4. Rustskader: Spesielt vanlig på eldre biler og i områder med mye bruk av veisalt.

  5. Styrings- og suspensjonssystemfeil: Slitte støtdempere, balljoints, styrekuler, eller foringer kan føre til dårlig kjøreegenskaper.

  6. Bremsesystemproblemer: Slitte bremseklosser, bremseskiver, eller problemer med ABS-systemet.

  7. Utette tetninger og pakninger: Kan føre til olje- eller kjølevæskelekkasjer.

  8. Feil med eksosanlegget: Inkludert hull i eksosrør eller problemer med katalysatoren.

  9. Problemer med luftkondisjonering og varmesystem: Inkludert lekkasjer eller defekte komponenter som kompressor eller varmekjerne.

  10. Lekkasjer i drivstoffsystemet: Kan være farlig og føre til redusert drivstoffeffektivitet eller motorproblemer.

  11. Defekte tennplugger eller tennspoler: Kan føre til motorfyringsproblemer og redusert ytelse.

  12. Problemer med turbotrykk: For biler med turboladet motor kan det oppstå problemer med turbotrykket, som kan påvirke motorens ytelse negativt.

  13. Feil på luftmassemåler: Kan føre til uregelmessig tomgang og problemer med motorytelsen.

  14. Defekte hjullager: Kan forårsake støy eller vibrasjoner under kjøring.

  15. Slitte drivaksler eller CV-ledd: Kan føre til klikkelyder eller vibrasjoner, spesielt i svinger.

  16. Problemer med kjølesystemet: Overoppheting på grunn av defekt termostat, vannpumpe eller tette kjølekanaler.

  17. Elektroniske kontrollenhet (ECU) feil: Kan påvirke mange av bilens funksjoner, inkludert motorytelse og drivstofforbruk.

  18. Sensorfeil: Inkludert oksygen (O2) sensorer, ABS-sensorer, og andre viktige sensorer som påvirker bilens ytelse og sikkerhetssystemer.

  19. Feil på kraftoverføringskomponenter: Problemer med firehjulstrekksystemer, inkludert overføringskasse eller differensialer.

  20. Slitasje eller skade på interiørkomponenter: Dette kan inkludere ødelagte seter, slitte gulvmatter, eller defekte kontrollknapper.

Det er viktig å merke seg at mange av disse problemene kan forebygges eller identifiseres tidlig gjennom regelmessig vedlikehold og inspeksjoner av en kvalifisert mekaniker.

Kjente avvik på Eukontrol - Biler over 5 år gamlel:

  1. Bremser:

    • Slitte bremseklosser og/eller -skiver.

    • Feil på ABS-systemet (Anti-lock Braking System).

    • Lekkasjer i bremsevæskesystemet.

  2. Styring:

    • Slitasje eller spiller i styringskomponenter som styrekuler og endeledd.

    • Defekt servostyring.

  3. Lykter og signalanlegg:

    • Defekte frontlykter, baklykter, blinklys, bremselys eller reflekser.

    • Feil innstilling av lysenes høyde.

  4. Dekk og hjul:

    • Slitte dekk under lovlig minimumdybde (1,6 mm i de fleste europeiske land).

    • Skader på dekkene, som sprekker eller buler.

    • Ulik slitasje på dekk som indikerer feilaktig hjulstilling.

  5. Utslipp:

    • For høye utslippsverdier av CO2, NOx, eller partikler.

    • Lekkasjer i eksosanlegget.

  6. Karosseri og chassis:

    • Rustskader som påvirker kjøretøyets strukturelle integritet.

    • Skader eller feil på bilens karosseri som kan være til fare for andre trafikanter (skarpe kanter).

  7. Sikkerhetsutstyr:

    • Defekte eller manglende sikkerhetsbelter.

    • Airbag-systemets feilindikatorer lyser.

  8. Vinduer og speil:

    • Sprekker eller sterke skader på frontruten innenfor viskerområdet.

    • Defekte sidespeil eller bakvindu som begrenser førerens sikt.

  9. Registrerings- og chassisnummer:

    • Ikke lesbart eller feilaktig registrerings- eller chassisnummer.

  10. Fjæring og dempere:

    • Lekkasjer fra støtdempere.

    • Slitasje eller brudd på fjærer.

  11. Drivlinje:

    • Lekkasjer fra girkasse eller motor.

    • Feil på drivaksler.

  12. Elektrisk system:

    • Feil på bilens elektriske system, inkludert batteri, dynamo, eller starter.

  13. Kjøretøyets identifikasjon:

    • Manglende eller uleselig kjøretøyidentifikasjon, som VIN (Vehicle Identification Number).

  14. Lasterom:

    • Mangler eller feil på festeinnretninger for last.

  15. Støy:

    • Overdreven støy fra motor eller eksosanlegg, som kan indikere defekter eller mangler

Kjente avvik og mangler på biler, samt mangler som vil forekomme,Biler over 8 år eller har mer enn 100 000km. Imidlertid er det en rekke vanlige problemer som mange biler kan oppleve over tid eller med en gang etter kjøp, spesielt etter flere år med bruk. Her er en oversikt over avvik og mangler som kjøpere bør forvente på:

  • ### Volkswagen:

  • 1. Elektronikkproblemer (instrumentpanel, ECU)

  • 2. Oljelekkasjer og turbofeil

  • 3. DSG-transmisjonsproblemer

  • 4. Rust på karosseri

  • 5. Problemer med EGR-ventil

  • 6. Luftmassemåler feil

  • 7. Slitasje på forstilling

  • 8. Feil på ABS-sensorer

  • 9. Kjølesystemlekkasjer

  • 10. Problemer med tennspoler og tennplugger

  •  

  • ### Toyota:

  • 1. Rustproblemer, spesielt på eldre modeller

  • 2. Problemer med elektrisk styreservo

  • 3. Slitasje på vannpumpe

  • 4. Katalysatorfeil

  • 5. Luftkondisjonering feil

  • 6. Problemer med automatgirkasse på enkelte modeller

  • 7. Feil på O2-sensorer

  • 8. Problemer med drivstoffpumpe

  • 9. Slitasje på hjullager

  • 10. Eksosanlegg rust og lekkasjer

  •  

  • ### Ford:

  • 1. Automatgirkassefeil, spesielt på Powershift

  • 2. Elektronikkproblemer (infotainment, dashbord)

  • 3. Rustproblemer på eldre modeller

  • 4. Problemer med drivstoffsystemet

  • 5. Styringsmekanismefeil

  • 6. Feil på tennspoler

  • 7. Slitasje på fjæring og støtdempere

  • 8. Problemer med dieselpartikkelfilter (DPF)

  • 9. Motoroveroppheting

  • 10. Slitasje på bremser

  •  

  • ### BMW:

  • 1. Elektronikkfeil (iDrive, sensorer)

  • 2. Oljelekkasjer fra motor og girkasse

  • 3. Vanos-systemfeil

  • 4. Kjølevæskelekkasjer

  • 5. Luftmassemåler feil

  • 6. Problemer med dieselinjektorer

  • 7. Rust på karosseri og understell

  • 8. Problemer med elektrisk vifte

  • 9. Slitasje på hjullager

  • 10. Feil på ABS-modul

  •  

  • ### Mercedes-Benz:

  • 1. Luftfjæring (Airmatic) problemer

  • 2. Elektronikkproblemer (COMAND system, sensorer)

  • 3. Motoroljelekkasjer

  • 4. Rust på karosseri

  • 5. Problemer med automatgirkasse

  • 6. Styringsmekanismefeil

  • 7. Dieselpartikkelfilter (DPF) problemer

  • 8. Injektorfeil på dieselmotorer

  • 9. Problemer med turbo på enkelte modeller

  • 10. Kjølevæskelekkasjer

  •  

  • ### Audi:

  • 1. Oljeforbruk på TFSI-motorer

  • 2. Multitronic og S-tronic transmisjonsproblemer

  • 3. Elektronikkfeil (MMI, instrumentpanel)

  • 4. Turbofeil

  • 5. Problemer med kjølesystemet

  • 6. EGR-ventil feil

  • 7. Rustproblemer

  • 8. Problemer med drivstoffpumpe

  • 9. Slitasje på forstilling og fjæring

  • 10. Oljelekkasjer

  •  

  • ### Nissan:

  • 1. CVT-transmisjonsfeil

  • 2. Rustproblemer

  • 3. Elektronikkproblemer (navigasjon, instrumentpanel)

  • 4. Problemer med tennspoler

  • 5. Slitasje på forstilling og styring

  • 6. Problemer med eksosanlegget

  • 7. Feil på O2-sensorer

  • 8. Kjølesystemlekkasjer

  • 9. Problemer med drivstoffinjeksjonssystemet

  • 10. Slitasje på hjullager

  •  

  • ### Skoda:

  • 1. DSG-transmisjonsproblemer

  • 2. Elektronikkfeil (infotainment, dashbord)

  • 3. Oljelekkasjer

  • 4. Problemer med

  •  

  •  EGR-ventil

  • 5. Slitasje på fjæring og støtdempere

  • 6. Turbofeil

  • 7. Rustproblemer på eldre modeller

  • 8. Kjølevæskelekkasjer

  • 9. Problemer med drivstoffpumpe

  • 10. Bremsesystemfeil

  •  

  • ### Peugeot:

  • 1. Elektronikkproblemer (infotainment, sensorer)

  • 2. Automatgirkassefeil

  • 3. Problemer med dieselpartikkelfilter (DPF)

  • 4. Motorproblemer (overoppheting, oljelekkasje)

  • 5. Rust på karosseri

  • 6. Feil på EGR-ventil

  • 7. Kjølesystemlekkasjer

  • 8. Slitasje på fjæring og støtdempere

  • 9. Problemer med drivstoffsystemet

  • 10. Elektrisk styreservo feil

  •  

  • ### Volvo:

  • 1. Elektronikkproblemer (infotainment, instrumentpanel)

  • 2. Powershift-transmisjonsproblemer

  • 3. Motoroljelekkasjer

  • 4. Problemer med drivstoffsystemet

  • 5. EGR-ventil og DPF problemer på dieselmodeller

  • 6. Kjølevæskelekkasjer

  • 7. Rust på karosseri og understell

  • 8. Slitasje på fjæring og støtdempere

  • 9. Problemer med elektriske vindusheiser

  • 10. Feil på tennspoler og tennplugger

  •  

  • ### Kia:

  • 1. Problemer med automatgirkasse

  • 2. Elektronikkfeil (infotainment, baklys)

  • 3. Rustproblemer

  • 4. Slitasje på fjæring og støtdempere

  • 5. Kjølesystemlekkasjer

  • 6. Problemer med drivstoffpumpe

  • 7. Motoroljelekkasjer

  • 8. Problemer med tennspoler

  • 9. EGR-ventil feil på dieselmodeller

  • 10. Slitasje på bremser

  •  

  • ### Hyundai:

  • 1. Problemer med automatgirkasse

  • 2. Elektronikkfeil (infotainment, sensorer)

  • 3. Rustproblemer

  • 4. Motoroljelekkasjer

  • 5. Problemer med drivstoffpumpe

  • 6. EGR-ventil og DPF problemer

  • 7. Kjølevæskelekkasjer

  • 8. Slitasje på fjæring og støtdempere

  • 9. Feil på tennspoler

  • 10. Problemer med airbag-sensorer

  •  

  • ### Mitsubishi:

  • 1. Rustproblemer, spesielt på understell og hjulbuer

  • 2. CVT-transmisjonsproblemer

  • 3. Elektronikkfeil (infotainment, instrumentpanel)

  • 4. Kjølesystemlekkasjer

  • 5. Slitasje på fjæring og støtdempere

  • 6. Problemer med drivstoffinjeksjonssystemet

  • 7. Motoroljelekkasjer

  • 8. Problemer med turbo på enkelte modeller

  • 9. Feil på ABS-sensorer

  • 10. Eksosanlegg rust og lekkasjer

  •  

  • ### Honda:

  • 1. Automatgirkassefeil på eldre modeller

  • 2. Elektronikkfeil (infotainment, klimakontroll)

  • 3. Rustproblemer på eldre modeller

  • 4. Kjølevæskelekkasjer

  • 5. Problemer med EGR-ventil på dieselmodeller

  • 6. Oljelekkasjer fra motor

  • 7. Slitasje på fjæring og støtdempere

  • 8. Feil på tennspoler og tennplugger

  • 9. Problemer med airbag-inflatorer (tilbakekalling)

  • 10. Problemer med drivstoffpumpe

  •  

  • Vær oppmerksom på at regelmessig vedlikehold og inspeksjoner kan bidra til å forlenge levetiden til bilen og forhindre mange av disse problemene. Feilene nevnt her er generelle observasjoner basert på ulike kilder og kan variere avhengig av spesifikk bruk, vedlikeholdshistorikk, og individuelle kjøretøyforhold.

Kjentefeil og avvik på godtbruktbiler Outlet:

  1. Rustproblemer: Spesielt på eldre biler og biler som utsettes for mye veisalt.

  2. Slitasje på bremseskiver og bremseklosser: Normal slitasje over tid.

  3. Batterifeil: Spesielt i kaldt klima, hvor batteriet kan miste kapasitet raskere.

  4. Defekte tennplugger: Kan forårsake startproblemer og redusert motorprestasjon.

  5. Slitte vindusviskere: Reduserer sikt under regn- eller snøforhold.

  6. Feil på lyspærer: Frontlykter, baklykter, og blinklys som går ut.

  7. Problemer med eksosanlegget: Inkluderer rustskader og hull som kan føre til høyere støynivå og utslipp.

  8. Oljelekkasjer: Fra motor eller girkasse, ofte på grunn av slitte tetninger eller pakninger.

  9. Feil på hjullager: Kan forårsake støy eller vibrasjoner under kjøring.

  10. Feil på fjæring og støtdempere: Slitasje som påvirker kjørekomfort og kjøreegenskaper.

  11. Feil på drivstoffpumpe: Kan forårsake motorstans eller startproblemer.

  12. Slitasje på kobling (manuelle girkasser): Redusert koblingseffekt eller vanskelig giring.

  13. Automatgirkasseproblemer: Inkluderer forsinkelser i girskifte eller sluring.

  14. Kjølesystemproblemer: Overoppheting på grunn av lekkasjer eller defekt termostat.

  15. Feil på luftmassemåler: Påvirker motorens luft-til-drivstoff-forhold og ytelse.

  16. Styringsproblemer: Slitasje på komponenter som endeledd og styrekuler.

  17. Feil på ABS-bremser: Feil i ABS-systemet kan påvirke bremsenes effektivitet.

  18. Motorstyringslampe lyser: Indikerer ofte en sensorfeil eller motorproblem.

  19. Lekkasjer i drivstoffsystemet: Kan forårsake lukt av drivstoff og er en brannrisiko.

  20. Feil på luftkondisjonering og oppvarming: Inkluderer lekkasjer og ineffektivitet.

  21. Elektriske feil: Feil på vindusheiser, sentrallås, eller infotainmentsystem.

  22. Problemer med dieselpartikkelfilter (DPF): Spesielt på dieselbiler som kjøres mye kortdistanse.

  23. Feil på turbo: Redusert motorprestasjon og effekt.

  24. Feil på EGR-ventil: Kan føre til redusert motorprestasjon og økte utslipp.

  25. Slitasje på drivaksel og CV-ledd: Kan forårsake vibrasjoner eller støy under akselerasjon.

  26. Svikt i vannpumpe: Kritisk for motorkjøling, kan føre til overoppheting.

  27. Feil på katalysator: Kan forårsake økte utslipp og feil på motorstyring.

  28. Startmotorproblemer: Kan forårsake problemer med å starte bilen.

  29. Feil på laderegulator (dynamo): Kan føre til batterifeil eller elektriske problemer.

  30. Tette luftfiltre: Reduserer motoreffektivitet og øker drivstofforbruk.

Disse problemene kan variere i hyppighet og alvorlighetsgrad basert på bilens alder bruk og vedlikeholdshistorikk.Regelmessig vedlikehold og tidlig diagnostikk er nøkkelen til å forlenge levetiden til en bil og forhindre alvorlige feil. - Ved å kjøper Outlet bil av oss er dette kan du forvente av en godt bruktbil

 Gjelende fra 01.01.2024 

 

 


 

bottom of page